Terug naar onze overige producten
Resultaatgericht Coachen
Voor wie?
Professionele interne en externe coaches, trainers, (HRM, loopbaan) adviseurs, coaches, mentoren, counselers en andere professionals, die zich bezig houden met het ontwikkelen, begeleiden en adviseren van medewerkers.
Je geeft graag de "gouden tip", maar de volgende keer staan ze weer voor je neus.
Je confronteert wel, maar verpakt het graag in een aardig jasje. Ben ik nou aan het coachen, of is dit meer therapie? Ik merk dat ik, i.p.v. de gecoachte, hard aan het werk ben, kan dat ook andersom?
Ik ben als adviseur veel bezig met overtuigen, kan ik dit ook coachend doen? Herken je je in deze situaties? Dan is een opleiding Resultaatgericht coachen iets voor jou.
De belangrijkste competenties die over het algemeen tijdens deze opleiding versterkt en ontwikkeld worden zijn:
Kerncompetenties Resultaatgericht Coachen
- Kunnen faciliteren van de gecoachte in het verhelderen
van een probleem.
- Tijdens het coachgesprek de coachresultaten kunnen
koppelen aan de organisatiecontext.
- Verantwoordelijkheid voor het coachproces en resultaat
bij de gecoachte kunnen laten.
- Inzetten van eigen gedrag, gevoelens en identiteit voor
het leerproces en coachingsresultaat
- Kunnen herkennen van interactiepatronen bij de gecoachte.
- Kunnen coachen op het niveau van gedrag (doen), denkpatronen (denken) en identiteit (willen) en kunnen schakelen tussen deze niveaus.
- Het kunnen ontwikkelen van een persoonlijke coachstijl.
- Naast je verstand, ook je gevoel en intuïtie in kunnen zetten.
- Gebruik te kunnen maken van het onbewuste.
Opbouw en doorlooptijd
De training bestaat uit 4 dagen van 9.30 uur tot 20.30 uur en een vervolgdag van 9.30 tot 16.30 uur en wordt afgesloten met een individueel eindgesprek van een uur met de trainer coach. De tijd van de training is verspreid over een periode van ca 3 maanden.
De eerste dag wordt aandacht besteed aan het beter leren kennen van je eigen thema's en triggers, zodat je goed kunt onderscheiden welk "stuk" van jou is en welk stuk van je coachee. Ook ga je aan de slag met het oefenen met coaching met name gericht op de intake fase: Hoe formuleer ik de coachvraag, koppeling maken met de werkcontext en het vertrouwen winnen van de coachee. De tweede en de derde dag maak je kennis met een aantal instrumenten en leer je ze te gebruiken vanuit jouw persoonlijke stijl. Vooral het kunnen inzetten van jezelf als belangrijkste instrument staat centraal. Je bent hierna al redelijk in staat om interventies in het "hier en nu" te doen en daarmee beweging te creëren op het niveau van gedrag en opvattingen. De vierde dag bestaat uit coachen op de diepere lagen, zingeving en loopbaan. De vervolgdag staat open voor het inbrengen en oefenen van ingebrachte casuïstiek en het verder borgen van coachcompetenties.
Werkwijze
De werkwijze is zeer praktisch gericht en bestaat uit veel oefenen,veel feedback. Theorie wordt gegeven in de vorm van minicolleges, zodanig dat de theorie meteen toegepast kan worden. Hoewel er een programma is, staat datgene wat in het "hier en nu"gebeurt voorop. Immers, het zijn niet de modellen en theorieën, die je het meest bijblijven, wel de lastige, mooie, soms zelfs pijnlijke momenten, die je het liefst overslaat, maar achteraf de beste leermomenten met zich meebrachten. Er wordt verwacht dat je reflecteert op je eigen leerproces in de vorm van reflectieverslagen. Tevens wordt verwacht dat je tijdens de training minstens 1 coachtraject hebt waarmee je kunt "oefenen". De training wordt afgesloten met een individueel eindgesprek met de coach/trainer. Tijdens dit eindgesprek hoor je waar je "staat" in je ontwikkeling als coach en krijg je adviezen over je vervolgmogelijkheden.
Interne Coachpool
Deze training is als format uitstekend geschikt om medewerkers op te leiden voor een Interne Coachpool. De inhoud van de training zal dan op maat gemaakt worden en aangepast op de werkcontext van de betreffende organisatie.